torsdag 9 oktober 2014

En turist.....

eller en resenär av vilket slag som helst, är någon som gör en resa för att uppleva något nytt och som sedan klagar på att inget är som hemma, eller......

Vi är mycket ödmjuka för vad våra gäster tycker. Konstruktiv kritik tar vi gärna åt oss, det är så vi utvecklas och får återkommande gäster. Många är de gäster som stannar upp när de kommer till oss första gången och utbrister spontant; - Vad fint det är, Vad mysigt och....

Och poängen vi får visar att vi tänker rätt.... För att inte tala om alla vänliga ord som har präntats ned i vår gästbok.

De konstruktiva synpunkter har minskat stort det sista året - kanske för att vi tagit till oss och ytterligare förbättrat.

Bland det vi har gjort och inte gjort pga de synpunkter vi har fått är bland annat;
Markiser på sydsidan - vilket har gjort att det nu inte blir för varmt i rummen
Filtar - att låna både om man vill sitta ute och mysa i höstvädret eller om man känner sig frusen på rummet
Extrakuddar för de som vill ligga lite högre
Fler krokar att hänga kläderna på på rummen (och ytterligare förbättringar är på G i de rum som kanske fortfarande kan önska fler krokar)
Laktos- och glutenfri frukost för de som i förväg meddelar sina allergier
För mjuka - respektive för hårda sängar är däremot svårare att åtgärda, för smaken och kroppstyngden varierar
Likaså önskan om papperskorgar på rummen har vi valt att inte åtgärda då vi vill att alla sopsorterar och tänker miljövänligt

Men, när en gäst, är missnöjd med precis allt - då har vi svårt att ta till oss åsikterna. Då tror vi mer att den gästen inte är nöjd med sig själv....

Av ca 1600 gäster (vi har haft så många gäster på sista tiden att vi inte hunnit summera augusti och september, vi återkommer med mer exakta siffror) på två år, kanske det har varit 1000 rum eftersom vi har en hel del enkelrum. Av dessa 1000 gästrum har vi haft 10 rum som inte alls varit nöjda. Även om varje kritik känns, och även om vi vill att alla ska älska vårt hem, så är nollvision kanske inte möjligt. Kanske är det gäster som helt enkelt valt för dem helt fel boendetyp.

Här i veckan hade vi en gäst som förövrigt bodde i vårt absolut mest uppskattade rum, och det fanns enligt gästen ingen vettigt läsbelysning, trots att vi i ett rum på ca 12 kvadrat har två fönsterlampor, 2 sänglampor, en läslampa på fot och taklampa. Vår syntetkuddar, noga utvalda, kändes som dun vilket gästen var allergisk mot (ej meddelat), och smothiesen på frukosten innehöll jordgubbar som gästen var allergisk mot (ej meddelat) och vi hade inget knäckebröd från Dalarna på frukostbordet....... Gästen lämnade samma synpunkter på Booking också - men valde att vara anonym....

Vilken tur att vi just veckan före deltagit i en utbildning som just förklarat hur andra gäster tänker när de läser recensioner om ett boende de planerar att besöka. Om en anläggning har flera hundra betyg, med ett högt snittbetyg, och någon enstaka gäst "sågar" anläggningen helt, då bortser man som blivande gäst från sådana kommentarer. Troligare att 99 gäster har rätt än en som har en avvikande mening :)

I dag regnar det häftigt. Vi har varit och tröstshoppat, en ny cd-spelare så att vi kan bjuda på avkopplande musik på frukosten igen (den gamla gick sönder) och nu sitter jag här och skriver - med skön musik och ett ljus som doftar vanilj och ute vräker regnet ner - och jag inser att livet trots allt är ganska skönt.....

Jag hoppas vår missnöjda gäst har kommit hem på ett tryggt sätt och kan njuta av sina egna lampor,kuddar, knäckebröd och jordgubbsfria smoothisar. Undrar bara om hon går in hemma med leriga skor också?!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Om oss

Mitt foto
Enånger, Hälsingland, Sweden
Hemtrevligt Bed and Breakfast. Kan nås på 0650-550125 eller på enangerbb@hotmail.se