lördag 29 december 2012

Gäster

I dag på morgonen tog sambon morgonskiftet i kiosken och jag (Marie) var den som blev kvar hemma. Jag pysslade på i köket, klippte klorna på hunden och..... Lyssnade och njöt av kombinationen av ljud från vår gästdel.

Vi började officiellt ta emot gäster i maj 2012, i ett rum, Svedja, och fr o m juli 2012 i två rum då även Bro-rummet var klart. Det finns mycket kvar att göra i de allmänna utrymmena, och våra idéer och drömmar är ännu fler. Till sommaren ska verandan vara klar så vi alla kan äta frukost tillsammans, det ska finnas möjlighet för våra gäster att sitta ute och äta och kanske grilla osv. Och på sikt drömmer vi om en bastu också, men, som sagt, mycket finns kvar att göra och tiden är begränsad.

Vi har valt att ta emot gäster trots att vi fortfarande renoverar och utvecklar. Dels för att våra gästers kommentarer och åsikter väger tungt. Vi lär oss av våra gäster och kan till viss del anpassa den fortsatta utbyggnaden utifrån våra gästers behov. Som kompensation för att inte alla detaljer är klara ännu håller vi relativt låga priser. Våra gäster och deras fantastiska inlägg i vår gästbok visar att vi är på rätt väg - men ändå finns fortfarande en liten "rädsla" hos mig att just nattens gäster skulle önska sig något mer..... Men, vi blir allt bekvämare i vår roll som värdshusvärdar.....:) Och trots allt är det ju i vårt hem vi bjuder in folk, det är ett Bed and Breakfast vi har - inte en sju stjärnigt hotell även om vi vill att upplevelsen ska vara lika bra, eller bättre.

Åter till morgonens alla ljud..... Fram tills i höst har våra gäster till största delen bestått av medelålders par med eller utan hund. Visst, det har funnits ett och annat par med barn, men det har varit övervägande par. Nu i höst har det förändrats. Vi har haft flera kompisgäng från andra länder, 3-6 st personer från Polen, China, Tyskland och...... Fantastiska unga människor som kommer till Sverige för att uppleva Sverige och Norge under en flera veckor lång semester. De väljer Sverige som semestermål - och för en av dessa nätter väljer de Enånger!!! Häftigt va..... Och de äter sin middag på den lokala pizzerian..... Dit de aldrig skulle ha hittat om de inte bott hos oss.

I natt hade vi maximerat vårt gästantal. I ett rum bodde en tvåbarnsfamilj och i det andra tre engelsktalande ungdomar på väg norrut. När jag sitter här i köket hör jag våra gäster stöka på med morgonbestyren och så plötsligt blir allt lugnt och stilla.... Våra gäster har packat sina bilar och åkt vidare och för oss återstår att bädda rent, städa, tvätta och mangla och se fram emot vad nästa gäster har med sig i bagaget.....

En annan gästgrupp som har ökat under hösten är just barnfamiljer. Sex gåmger tror jag att jag har fått ringa min dotter för att få assistans att fälla upp och ihop vår gästspjälsäng..... Nu sist fick jag ihop dem själv, så med stärkt självförtroende ska jag nu försöka fälla ihop den igen.... kanske blir det ett samtal till till dottern.... Skönt att ha experter i sin närhet.....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Om oss

Mitt foto
Enånger, Hälsingland, Sweden
Hemtrevligt Bed and Breakfast. Kan nås på 0650-550125 eller på enangerbb@hotmail.se